Slovenija

E-skiroji: nevarna cestna nadloga ali zelena rešitev za prometni kaos?

Ljubljana , 04. 05. 2024 13.30 | Posodobljeno pred 14 dnevi

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Električni skiroji, idealni za premagovanje krajših razdalj po mestnih središčih, so iz leta v leto bolj priljubljeni. A ker e-skiroji nikakor niso igrače, pač pa resna prevozna sredstva, je vse več tudi težav in izzivov: narašča število prekrškov, prometnih nesreč in poškodb, ki so zaradi visokih hitrosti podobne poškodbam mopedistov in motoristov. Dva voznika električnih skirojev sta doslej umrla. Čeprav je z električnimi skiroji dovoljeno voziti največ 25 kilometrov na uro, številni blokado hitrosti odpravijo in vozijo precej hitreje. Bi morali torej še zaostriti zakonodajo? Dvigniti starostno mejo za vožnjo z e-skiroji, uvesti tehnične preglede, obvezno zavarovanje odgovornosti, možnost odvzema tehnično neustreznih vozil? O tem nocoj v rubriki 24UR Inšpektor.

Zanimanje za električne skiroje se zelo povečuje, pripoveduje Tomaž Dolenec iz ene od specializiranih trgovin električnih vozil. "Predvsem med mladimi, ki nimajo drugega prevoznega sredstva, nimajo izpita za avtomobil. Idealni so predvsem za premagovanje manjših razdalj v mestih, kot je recimo Ljubljana. Tudi v avtomobil ga je mogoče z lahkoto spraviti, lahko se ga odpelje na dopust, na izlet. Tudi na spletu opažamo, da se ljudje, ki to uporabljajo, zbirajo. In so tudi zaradi tega zelo priljubljeni."

Z električnimi skiroji je dovoljeno voziti po kolesarskih stezah, pasovih, poteh. Kjer jih ni, pa ob desnem robu vozišča v naselju, kjer je hitrost omejena na 50 km/h. Vozijo jih lahko 12-letniki, če imajo pri sebi kolesarsko izkaznico. Sicer pa od 14. leta naprej. Mladoletniki morajo nositi čelado. Električne skiroje je dovoljeno voziti tudi v območju za pešce, a tam še posebej previdno in počasi – s hitrostjo pešcev. Najvišja dovoljena hitrost za električne skiroje je sicer 25 km/h.

Čeprav je z električnimi skiroji dovoljeno voziti največ 25 km/h, številni, pojasnjuje Dolenec, pričakujejo več. "Predvsem, ko ne vozijo v prometu. Tako da so tudi želje strank, da se mogoče kaj naredi na hitrosti, ampak to je vse na lastno odgovornost stranke." Blokado hitrosti lahko, če kupec to res želi, odstranijo že v prodajalni. "Če ima stranka to željo, če prevzema odgovornost, mu pojasnimo, da je še vedno treba voziti 25 km/h v cestnem prometu, izven pa lahko tudi več." In potem lahko to uredimo.

A to je pogosto težava. Voznike prehitrih skirojev, ki se podajo tudi na ceste, policisti težko nadzirajo in kaznujejo, pojasnjuje Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije na GPU. "Tukaj smo nekoliko manj učinkoviti, ker je ugotavljanje hitrosti povezano z radarskimi meritvami, ki pa so nekoliko težje zaradi ožje silhuete voznikov. Zato smo že pred časom na pristojno ministrstvo (ministrstvo za infrastrukturo, op. a.) podali predloge, da bi se na tem področju kaj spremenilo, da bi električne skiroje, kjer obstaja sum, da so predelani, lahko peljali na tehnične preglede."

Policisti sicer iz leta v leto ugotavljajo več kršitev, zlasti neprilagojeno hitrost, nepravilno smer vožnje, uporabo mobilnega telefona, neuporabo čelade. Vse več je tudi prometnih nesreč, razlog vsake tretje je prav neprilagojena hitrost. Večino nesreč povzročijo vozniki električnih skirojev sami. Vse hujše so zato tudi poškodbe, je jasen vodja Urgentnega kirurškega bloka UKC Ljubljana Uroš Tominc. "Opažamo zelo širok razpon različnih poškodb, od lažjih poškodb, udarcev, odrgnin, pa do hudih in celo življenje ogrožajočih poškodb. Tukaj govorimo predvsem o poškodbah glave, hrbtenice, prsnega koša in trebuha. Poškodbe, ki jih opažamo pri električnih skirojih, so v bistvu primerljive s poškodbami mopedistov, celo motoristov."

Ranljivi pa nikakor niso le vozniki električnih skirojev, pač pa tudi drugi, praviloma počasnejši udeleženci v prometu, opozarja David Razboršek, direktor Zavoda Vozim. "Dejstvo je, da se je z električnimi skiroji okolje drastično spremenilo. Glede na raziskave kar 50 odstotkov gibalno oviranih in starejših pravi, da so zdaj bistveno manj samozavestni v teh okoljih. Tako radi imamo besedo sobivanje. Mislim, da se moramo res naučiti sobivati s temi skiroji in njihovimi vozniki."

Pa se novim oblikam mikromobilnosti prilagaja tudi infrastruktura; kolesarske poti, steze, ceste? Kako za varnost skrbi eno od podjetij za izposojo električnih skirojev? Bo vožnja z električnimi skiroji v prihodnje bolj varna zaradi inovacije celjskih dijakov? Tudi o tem nocoj v rubriki 24UR Inšpektor.

Inšpektor
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou

KOMENTARJI (166)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

mackon08
06. 05. 2024 09.10
-2
E skiroji so zeleni prehod malo morgen. Tisti, ki so pešačili se zdaj vozijo z e skiroj. Ekekttika pa ni zelena.
NisemBot
06. 05. 2024 11.05
+2
De, dej! Kaj pa finančno breme zdravstva zaradi obrabe hrustanca med hojo? Pa večja obraba obutve? A lahko še bolj butast argument daš?? ...E-skiro je za to, da se ne rine vsepovsod z avtom, kot to delajo premnogi, ki bi najraje po kruh kar v trgovino zapeljali... Je nadomestilo za druga motorna vozila, ne pa za hojo. V službo, po opravkih si s skirojem 5x hitrejši kot peš in cca. 10x manjše breme za okolje kot z avtom!
NisemBot
05. 05. 2024 19.11
+3
Junija bo tri leta odkar sem si nabavil en resen eSkiro za ljubljano. Bil je cca 1350 eur in je vse do danes eden izmed najboljsih nakupov kar sem jih kdarkol naredil! Gledal sem da ima večje gume in nasploh narejen močnejši ker jih imam sam čez 100kg... Prisegam nanj, pa ceprav sem že enkart kar fajn padel. Januarja sem lovil trgovino, da bi reklamiral napacno cinspulo za svoj avto... sem se napačno odločil, da grem s skirojem cez naselje namesto ob nesčiščeni cesti polni mokrega listja in nervoznih avtomobilistov in sem naletel na nek star, numesten robnik... Dobro da sm mel čelado... Z njim sem naredil čez 2000 km in bil že mnogokrat na vlaku in na busu... Nikoli ne grem čez 25km/h in redkokdaj brez opreme (čelada, luči, odsevniki...) v centru grem lepo počasi in uživam v kulturni vožnji. Škoda, da so mestne trole tako nemogoče ker se bi res ogromno prezoit s skirojem tudi pozimi... MESTNE POVRŠINE IN PROMET PA OBUPNI. JAVNI PREVOZ JE PODEN OD PODNA! ! NIKJER NE OBSTAJA KAKŠNO USTREZNO MESTO V JAVNOSTI, KJER BI SVOJE DRAGOCENO KOLO ALI SKIRO PARKIRAL ZA KAKO URO, KAJ ŠELE DA BI GA DAL POLNIT... Če ne drugega te kregajo in se zmrdujejo, ko probaš kam dat na varno. Škoda, ker je Lj. po velikosti in legi idejano mesto za taka sredstva, (mogoče ne lih po vremenu...)
NisemBot
05. 05. 2024 19.32
Mediji pa vsako leto ista zgodba z istim naslovom: Skiroji: ali so prihodnost ali nadloga? In potem bla bla bla... In vsakič isa ugotovitev, da so po uporabi v porastu... In vsakiš pametni kako je treba vozit... In potem komentiramo tu kako smo za in kako proti. ČE VSAKIČ UGOTAVLJAMO, DA ŠT. UPORABNIKOV NARAŠČA, ZAKAJ NE NAREDITE KAKŠNO KONKRETNO REPORTAŽO O STANJU KOLESARSKIH PORŠIN??? Hitro bi ugotovili, da so v večini popolnoma neustrezne, glede na št. kolesarjev in drugih udeležencev v prometu. Ljubljana je bila od nekdaj kolesarsko mesto (naj samo opomnim na tovarno Rog...) Stanje prometa je PODEN od PODNA. Določene ceste bi rabile dvo pasovne steze, ne pa da se kolesarska pot na vsakih nekaj 100 metrov prekine z postajališčem ali pa konča na ceseti itd...
Balki36
05. 05. 2024 15.00
+1
Najbol so problematicni na prehodih za pesce.....sicer majo prednost....ampak se moras klub temu pred zebro najprej ustavit ....pes z rolerji kokesom skirojem...itd.....jjh je ful ko na puno gasa cez cesto....pa to
afna
05. 05. 2024 16.02
-1
Na prehodu za pešce ima prednost samo pešec! Kolesarji, vozniki skirojev, skuterji,….pač ne.
NisemBot
05. 05. 2024 21.40
Da se ustaviš in stopiš dol s skiroja rabiš cca. dve sekundi in si že lepo pešec, ki lepo peš potiska skiro ob sebi čez prehod... Ne vidim zakaj bi se tu toliko kompliciral.
mmickica
05. 05. 2024 12.18
+2
Skiroji spadajo na kolesarske steze in nikamor drugam! A imajo kolesa? Imajo. Torej?
NisemBot
05. 05. 2024 13.07
+2
Se strinjam. Sedaj pa samo še steze potrebujemo. A poznaš kakšno novo? Zakj jih ni več, če pa pravijo da je v poratu eSkiro in pa kolesarjenje? Kdaj je bilo kaj narejeno v prometu za to?
mmickica
05. 05. 2024 13.17
+0
Vedno vec jih je, je pa res da se premalo. Hocem rect, da skiroji nikakor ne spadajo med pesce, ker so nevarni za pesce.
NisemBot
05. 05. 2024 13.23
+3
Pomisli koliko se je naredilo za kolesarske in poglej malo kako so napeljane... Tudi novejše steze. Naredijo odsek samo da se ta kar naekrat konča na slepo Pravijo pa da je vsako oeto več uporabnikov. Vsako leto isti butasti prispevki in komentarji čez kolesarje in skiroje. Narejeno pa na infrastrukturi praktično nič za njih.
bazilika555
05. 05. 2024 12.03
+1
najbrž kar oboje...Ljudje so pa itak vedno enaki, zlorabijo še tako dobre pridobitve...
metaloh
05. 05. 2024 09.21
+2
Uredite steze pa bo vse uredu.
Darko32
05. 05. 2024 09.13
+3
Tukaj vidimo nek papradox in to je, da določeni ne znajo se prilagajati na napredek in bi vse omejevali in kriminalizirali. Če bi recimo PLEČNIK, TESLA ali drugi raziskovalci delali tako bi danes lahko bili še v jamah in pod smrekami živeli. Vozili pa bi se z lesenimi kolesi. Vsako prevozno sredstvo je potrebno uproabljati z uporabo TINTARE in predpogoj je, da se naredi analiza kaj in kje se lahko zgodi nesreča. Skiroji so problematični v točkah, kjer je kamenje na cestišču ali pa pesek. Zato razvijalci se že lotevajo tega problema in dajejo malo večja kolesa na skiroje in seveda gume, katere se dajo napolniti. Žal vsako delo in razvoj nekega izdelka pokaže v uporabi neke manjke in te se rešuje. ŽAl pri nas se lotevamo tako, da bi vse skupaj prepovedali in ne da bi šli v modernizacijo. Sliko pa vidimo na vsakem koraku, da nam FDV-jevci krojijo tehnične vede, kateri nimajo pojma o pojmu. Dobivamo pa to, da vodijo debate o tehničnih vedah tako, da meglo prodajajo. Tudi v tem primeru je tako.
travc
05. 05. 2024 08.25
+6
Ne vem kaj imate toliko čez skiroje?Če ga nočeš ga pač nimaš in to je to.A nismo že dovolj obremenjeni z raznimi neumnostmi v zakonodaji?
mackon08
05. 05. 2024 09.34
-3
SDS_je_poden
05. 05. 2024 09.47
+1
Mackon08 ti si preveč pameten za svoja leta.
mackon08
05. 05. 2024 11.08
-2
NisemBot
06. 05. 2024 14.27
Seveda. Bolš met čolen na vesla pa v mestu kar lepo veslat po cesti. To je ta prav način!
Delavec_Slo
04. 05. 2024 21.32
-5
Spet reklama- vse bolj priljubljeni- v rimu ležijo po tleh kot smet, v parizu jih mečejo ven- pri nas pa priljubljeni- aja 20 let za ostalimi smo!
NisemBot
04. 05. 2024 21.07
+1
Glavne vpadnice v mesto imajo od obrobja, pa vse do centra, neprekinjeno vsaj 4 pasove. Povprečno 14 m širine.... Klesarske pa so zdracen napeljane tako da, imeš v eno smer komaj meter pa še ta cijuga in se dostikrat konča kdo ve kako. Potem so še zaparkirane pa prekinjene z raznimi ovirami. In ko se kolesar umika vsemu temu in zapelje po cesti polni pleha vsi takoj vidijo samo kako je to narobe...
Uporabnik1921539
04. 05. 2024 21.27
-1
kolesarji so izjemno moteci udelezenci.Zima,zjutrj tema in kolesarji brez kakrsnihkoli oznak,v crnem.Cesta na Brdo vsako jutro
NisemBot
05. 05. 2024 13.13
Ko sediš za volanom enetonske mašine si seveda ti perla in vsi drugi moteči. Zakaj bi se kolesarji trudili, če za njih ni nič poskrbljeno? Dobro poznam cesto na Brdo. Ima kar nekaj kilometrov pa vsegaskupi kakih 100m kolesarske. Še dobro da je omejitev 40 ker si na določenih mestih kot kolesar izrinjen iz ceste... Še posebej če gre trola... Na koncu ceste je pekarna in stranke non stop parkirajo kar na pločniku, tam kjer se najbol zoža... Kolesarskega peometa ogromno....
aple2014
04. 05. 2024 21.06
+5
Mi smo v kameni dobi glede vsega,poglejte si npr. Dunaj kako je urejeno za kolesarje,pešce,skiroje,tirniški promet.... ne pa neka Slovenija samih jamrekov
SDS_je_poden
04. 05. 2024 21.01
+0
Komentirate po večini tisti, ki skiroja sploh niste vozili. Treba je uzakonit obvezno čelado in pa tudi zavarovanje za primer povzročitve škode. Vsi ostali predlogi glede registracije, tehničnih pregledov in ne vem kaj še vse so bedarija. Pa treba bi bilo nekako kontrolirat hitrosti na kolesarskih, ker so tudi kolesarji prehitri.
4krat
05. 05. 2024 08.48
SDS_je_poden
05. 05. 2024 09.48
Ne nujno. Zavaruješ se lahko že sedaj preko avtomobilske police.
bazilika555
05. 05. 2024 12.06
+1
Ja, rfes. A kaj ko ljudje vse zlorabimo, tudi avtoceste in tako naprej...Svet bi bil prelep, če spoštovali dogovore (pravila) in drug drugega. Tudi tukaj gori!
KLADIIVO
04. 05. 2024 20.58
-3
Prepovedati to
MajaZzz
04. 05. 2024 20.45
+5
Celade nujno za vse!! Naj si kremplje polomijo ker ce tak umre se nic ne nauci.
4krat
05. 05. 2024 08.49
ce tak umre je vseeno, ce se je kaj naucil ali ne
Julijann
04. 05. 2024 20.33
-1
Potem pa še taka vzpodbuda za e kolesa. A je Kumer na glavo padel, če je mislil, da bi ljudje zamenjali e kolo za avto. Potem se pa narod zvelčan z njimi vozi po cestah, ki spadajo v III.kategorijo državnih cest, se ve kakšne so in mislijo, da je cela cesta njihova.
Fery Zaka
04. 05. 2024 20.22
-2
Prepovedi in omejitve so rešitev. In astronomske kazni.
SDS_je_poden
04. 05. 2024 20.55
+2
Antena
04. 05. 2024 20.08
+7
Skiro ni problem, problem so vozniki.
4krat
05. 05. 2024 08.50
-2
bazilika555
05. 05. 2024 12.08
Ne, sami naj se malo vzgojijo, če jih niso doma! Sicer pa naj jih kar policija.
SDS_je_poden
04. 05. 2024 19.52
+4
To, da pri nas potekajo kolesarske steze po pločnikih za pešce in ne ob robu cestišča je največji feler. Pri nas potniki avtobusev dejansko, ko stopijo z busa, stopijo skoraj na kolesarsko stezo. Cela Dunajska je taka in tako se to ne dela. Skratka infrastruktura je poden od podna.
NisemBot
04. 05. 2024 20.59
+2
+++ Nč skoraj. Velikokrat postajališča direkt prekinejo stezo....
4krat
05. 05. 2024 08.51
kje na dunajski z busa stopis na kolesarsko stezo?
SDS_je_poden
05. 05. 2024 09.49
Na vseh postajah na Dunajski si kot pešec omejen z kolesarsko stezo. Na vseh.
lokson
04. 05. 2024 19.52
+7
Ni problem skiro, ampak uporabniki.
mijavci
04. 05. 2024 19.52
+4
Kaj pol naj tudi vse avtomobile omejijo na 130 km/h, ne se hecat, samo strožje kazni za prekršarje uvest pa bo takoj red. Pa brez dvoumnih pravil, kar je tudi težava.